Nu besteld, straks eten

De Cafetaria van het Noorden

Je komt er niet omheen, je komt er langs

Lavazza

 

1895 Hoe het allemaal begon

Het begon allemaal toen Luigi Lavazza in 1895 de eerste Lavazza-winkel aan de Via San Tommaso in Turijn opende.

Innovatie

Luigi Lavazza was een man met veel initiatief, inventiviteit en passie voor zijn werk. Hij ontdekte de verschillende oorsprongen en kenmerken van de plant, de koffie, en bestudeerde de kunst van het blenden om aan de smaak van zijn klanten te kunnen voldoen. Op deze manier zijn de blends geboren.

Product

Na zijn reis naar Brazilië, was hij in staat om het potentieel van de drank te zien in een tijdperk van grote verandering. De koffie van Lavazza die we vandaag de dag drinken is het resultaat van zijn idee om koffie uit verschillende delen van de wereld te combineren.

Communicatie

De winkel verhuisde naar een nieuw en groter pand aan de Via San Tommaso 10, waar de schappen waren gevuld met alledaagse voedingsmiddelen en producten. Het bedrijf floreerde en prijslijsten werden via de post verstuurd.

1927 Opgroeien

– van een winkel tot een klein bedrijf. Tijdens de vroege naoorlogse jaren, was er een periode van grote groei in Turijn: Fiat begon met het maken van auto’s in de Lingotto-fabriek en de Lavazza-winkel groeide uit tot een klein bedrijf.

Innovatie

Luigi Lavazza SpA werd opgericht in 1927, in de Corso Giulio Cesare 65. Het bedrijf bestond uit Luigi Lavazza, zijn vrouw Emilia en zijn kinderen Maria, Mario en Giuseppe, bekend als Beppe. Ze vormden het Luigi Lavazza-bedrijf, met een kapitaal van 1,5 miljoen Lire. Vanaf dat moment begon de verovering van de provincie met een vloot voertuigen en een verkoopnetwerk. Het geeft ons veel genoegen om te wijzen op de belangrijke rol die de twee vrouwen Emilia en Maria hebben gespeeld, te midden van de in totaal vijf oprichtende leden.

Product

Het was tijdens deze jaren dat Lavazza pergamin implementeerde: een verpakking bestaande uit twee lagen papier die ervoor zorgt dat alle smaak van de koffie behouden blijft. Dit gaf families de mogelijkheid om grotere hoeveelheden van hun koffieblend te kopen, en het verscheidene dagen thuis op te slaan. Het was de eerste stap op weg naar de Lavazza-verpakking die we vandaag nog steeds in de winkels zien.

Communicatie

De firmanaam, Luigi Lavazza, verschijnt in het boekje voor de “Concorso del Leone”-beeldjesverzameling (1937), naast de namen van andere bedrijven die ook betrokken waren bij het initiatief.

1947

De jaren van wedergeboorte na de Tweede Wereldoorlog. Italië werd in 1946 een Republiek; we overleefden de oorlog en de koffie-embargojaren.
Innovatie

Mario, Beppe en Pericle Lavazza hadden een belangrijk inzicht op het moment dat ze besloten zich te concentreren op de verkoop van merkproducten, verpakte koffie, niet los.

Product

In 1947 werd het eerste Lavazza-logo ontworpen door Aerostudio Borghi in Milaan. De centrale letter “A” was groter dan de andere letters, een iconische ontwerpelement die altijd is gebleven. Twee jaar later patenteerde Lavazza een cilindrische container met een drukdeksel: het eerste Lavazza-blik was geboren.

Communicatie

Beppe Lavazza kende schilders en designers in de artistieke gemeenschap van Turijn en in 1949 gaf hij opdracht om de eerste verzameling Lavazza-beeldjes te ontwerpen. Dit leidde tot een archief bestaande uit 283 series van zes beeldjes.

1950

De koffie die we tegenwoordig kopen blijft vacuümverpakt. Koffie werd voor de eerste keer in 1950 op deze manier verpakt.

Innovatie

Vacuümblikken onder druk werden voor de eerste keer in dit jaar gebruikt om de geur van de koffie en de volheid van het aroma te behouden. De koffie kan veel langer behouden blijven, waardoor distributietijden konden worden verlengd.

Product

Emilio Lavazza, zoon van Beppe, trad in 1955 toe tot het bedrijf met innovatieve ideeën, en zijn input gaf aanleiding tot de legendarische “Lavazza blend”.

Communicatie

De eerste slogan van de “Lavazza Paradiso in tazza”-blend verscheen in de kranten en werd uitgezonden op de radio. Een slogan die nog steeds de Lavazza-televisiecampagne inspireert.

Voor het complete verhaal achter dit heerlijke Italiaanse product verwijzen wij u graag door naar de Lavazza website: https://www.lavazza.nl/nl/informatie/geschiedenis.html

Contactgegevens

Hoofdstraat 101
9982 AC Uithuizermeeden
Telefoon: 0595-852132
Website: cafetaria-coralie.nl
E-mail: info@cafetaria-coralie.nl
KVK nr: 65993292

Social Media

Volg ons op Social Media
en mis geen enkele actie

Nu besteld, straks eten

De Cafetaria van het Noorden

Je komt er niet omheen, je komt er langs

error: Content is protected !!